Optimale bedrijfsresultaten behalen met jouw onderneming? Het Canvas model helpt!

Ben jij als ondernemer dagelijks druk met van alles en nog wat behalve met het behalen van jouw gestelde doelen. Word je  geleefd door een overvolle agenda? Dan is de vraag zeker gerechtvaardigd wie het bedrijf leidt; Ben jij dat of is dat de waan van de dag? Het Canvas model is een veelgebruikt businessmodel dat ook jou als ondernemer prima kan helpen om die dagelijkse sleur en de waan van de dag te doorbreken. Je komt er bij het doorlopen van alle stappen binnen het Canvas model snel achter wat er anders moet en anders kan om meer inzicht en overzicht in de hele bedrijfsvoering te krijgen. Dat is natuurlijk weer essentieel voor meer rust bij jezelf en de structuur binnen je hele organisatie. Het effent het pad dat moet leiden tot duurzame veranderingen en structurele verbeteringen en dus ook een optimaal bedrijfsresultaat.

Stapelen van bouwstenen

Het Canvas model is het beste te vergelijken met een bouwwerk dat bestaat uit 9 blokken die in de juiste volgorde moeten worden neergelegd om uiteindelijk tot het gewenste businessmodel te komen. Eigenlijk zijn de 9 blokken vragen waarop jij als ondernemer de passende antwoorden moet zien te vinden. De vragen hebben betrekking op klantsegmenten, waardepropositie, distributie- en communicatiekanalen, klantrelaties, inkomstenbronnen, kernbenodigdheden, kernactiviteiten, key-partners en kostenstructuren. Stuk voor stuk essentiële vragen om inzicht te krijgen in je onderneming en in het ondernemen. Ik omschrijf het uitwerken van een businessmodel volgens het CANVAS principe als een ‘enerverende ontdekkingstocht’.

Verdieping leidt tot bewustwording

Als je uiteindelijk alle bouwstenen gevuld en de doelstellingen goed geformuleerd hebt kun je door het canvas zien aan welke knoppen (bouwstenen) je moet draaien om de gestelde doelen te bereiken. Stel dat je als doelstelling hebt dat je nieuwe jonge klanten binnen wilt halen, dan zul je moeten kijken of je product aansluit bij jonge klanten en of jouw team past bij deze doelgroep. Wellicht heb je key-partners nodig om aan de specifieke wensen en behoeften van dit segment nieuwe klanten te kunnen voldoen? Denk daarbij bijvoorbeeld aan het optimaal benutten van sociale media en online marketing. Pas als je alle schaakstukken overzichtelijk voor je op het bord hebt staan en weet wat je strijdplan is, kun je bewuste keuzes maken en het spel – in dit geval je onderneming – naar je hand zetten.

Gids in het labyrint

Ik weet uit de praktijk hoe lastig het opzetten of veranderen van een goed businessmodel is. Veel startende of heroriënterende ondernemers en bestuurders kunnen daar best wat deskundige ondersteuning bij gebruiken. Wil jij hier meer over weten, neem dan zeker contact met ons op. Van Meel & Jonkers biedt ook voor het uitwerken van een goed businessmodel de hulp die nodig is.

Andere blogs van Drs. C.W.L.M. (Eric) van Meel AA